آخرین مقالات

پنج درس کارآفرینی از استارباکس و پیلزما 

پنج درس کارآفرینی از استارباکس و پیلزما 

به خاطر این کسب و کار  بسیاری صبح خیلی زود بیدار و همه‌ی دور هم جمع می‌شوند. بالواقع این کسب و کار میلیارد دلاری تبدیل به یک فرهنگ برای همگان شده است. همه‌ی این‌ها و آنچه در ادامه توضیح خواهیم داد در رابطه با کسب و کاری بنام تجارت قهوه است. در گذشته از قهوه به عنوان نوشیدنی غربی یاد می‌شد ولی امروزه برندهای معتبر قهوه سلیقه ما در نوشیدنی را تغییر دادند و فرهنگ نوشیدن قهوه را به همه دنیا منتقل کردند. در ادامه در رابطه با درس‌هایی از پیشگامان صنعت قهوه یعنی دو برند استارباکس و پیلزما در ارتباط با کارآفرینی صحبت می‌کنیم.

1.کارهای نو و با ارزش انجام دهید

استارباکس اینکار را با یکی از بهترین برنامه‌های تلفن همراه و معرفی سیستم پرداخت  درون برنامه‌ای (در قسمتی بنام امکان سفارش و پرداخت در اپلیکیشن خود) انجام داد. همانطور که نام گویاست این ویژگی برنامه امکان سفارش و پرداخت را در برنامه استراباکس فراهم کرده بود. سفارش مشتری پس از پرداخت در هریک از فروشگاه‌های استارباکس قابل تحویل بود.

25 درصد معاملات استارباکس از این طریق انجام می‌شد و انتظار افزایش مبلغ این رقم وجود دارد. آنها خیلی زیرکانه اپلیکیشن خود و سیستم پرداخت درون برنامه‌ای را ترکیب کردند. این کار حرکتی پیشگام در صنعت کافه و خرده فروشی‌ها بود. 

2.تجربه ایجاد کنید نه فقط یک محصول

آیا برای یک ملاقات با دوستان قدیمی است یا برای مذاکره و صحبت افراد؟ رفتن به استارباکس و پیلزما یک تجربه است و مفهوم کارآفرینی ایجاد یک احساس است تا فروش محصول. این دو غول بزرگ قهوه این کار را با تمرکز روی جامعه و ایجاد حس و تجربه مثبت در مردم به عنوان ذی‌نفعان اصلی کسب و کارشان انجام دادند. مدیرعامل استارباکس، هوارد شولتز از فرهنگ نوشیدن قهوه ایتالیایی و اینکه بعنوان یک کشور کوچک چه رفتاری در رابطه با این ماده دارند الهام گرفته بود. موسس شرکت پیلز، فیل جابر عاشق این بود که مردم را برای حس یک تجربه خوب دورهم جمع کند. او این نگرش را به پسرش (مدیرعامل شرکت) جاکوب جابر هم انتقال داد.

3.تعاملات درست اجتماعی

استارباکس بدلیل تعاملات اجتماعی‌اش بویژه در فضای رسانه‌های اجتماعی معروف شده است. آنها مشتریان را با یکسری مسابقات مثل مسابقه "جام قرمز تعطیلات" سرگرم می‌کنند. این شرکت بزرگ قهوه در بازاریابی تاثیرگذار موفق بوده است. بازاریابی تاثیرگذار به معنای استفاده از رسانه‌های اجتماعی برای افزایش اطلاع عمومی از برند و تشویق عموم مردم به خرید آن محصول می‌باشد. برندهای دیگر مثل پپسی و اریجین نیز در حال سرمایه‌گذاری روی این نوع تبلیغات هستند. این برندها از پلتفرم‌هایی مانند HYPR برای افزایش تاثیرشان در فضای رسانه اجتماعی استفاده می‌کنند. کارآفرینی تنها در رابطه با اینکه چه چیزی تولید می‌کنید نیست. بلکه این است که چه عواملی و چگونه منجر به مقبولیت شما بین مشتریان شده است؟

4. معتبر و شخصی بودن رویکرد

هر دو این شرکت‌ها یعنی بزرگان قهوه در کار خودشان استادند. سوالی که برای‌تان ممکن است پیش بیاید این است که شخصی بودن و اعتبار استارباکس چطور است؟ سرمایه‌ی این شرکت‌ها چندین میلیارد دلار است اما شولتز با اینکه مدیرعامل سازمانی بزرگ است به مسئولیت‌های اجتماعی خود واقف بوده و برنامه‌هایی  از جمله تدارکات مراقبت‌های بهداشتی برای همه‌ی کارگران اعم از تمام وقت و پاره وقت که تفاوتی بزرگ با اغلب سازمان‌های بزرگ آمریکا دارد، اجرا می‌کند. 

مشتریان پیلز با داستان برند قهوه و آغاز به کار متواضعانه آن ارتباط برقرار می‌کنند. شخصیت عجیب غریب و کاریزماتیک جابر بسیار معتبر و ویژه است که عامل اصلی ارتباط او با مشتریانش بوده و همین موضوع درس بعدی یعنی ایجاد ارتباط عاطفی را به من آموخت.

5.ایجاد ارتباط عاطفی

بخش زیادی از موفقیت کسب و کار پیلز بخاطر همین ارتباط عاطفی است. با همین نظریه "معجزه‌ی کلمات زبان " موفقیت، اعتبار وشهرت زیادی بین عموم مردم بدست آوردند. این موضوع با مقالات نویسنده‌ای بنام یلپ اثبات شده است. شاید اغراق نباشد که بگوییم هر مشتری ارتباطی شخصی و عاطفی با پیلز دارد. دلیل آنکه استارباکس در رشد ارتباط عاطفی‌اش با مشتریان موفق شد علاقه‌ی اغلب مردم به قهوه است. اینکه مردم در جمع دوستان‌شان قهوه بنوشند و لذت بردن از نوشیدنی داغ در زمستان و اینکه مردم ذاتا بیرون رفتن و در یک فضای اجتماعی قهوه خوردن را دوست دارند.

6.قهوه از زندگی الگوبرداری می‌کند

 

قهوه به تکیه‌گاهی در فرهنگ زندگی مردم سراسر دنیا تبدیل شده و مردم با مایل‌ها فاصله را بهم نزدیک کرده است. استارباکس و پیلز به عنوان دو پیشگام در صنعت قهوه در ارتباط با منش کارآفرینانه درس‌های زیادی به ما می‌دهند، از جمله مهمترین این درس‌ها می‌توان به چگونگی ایجاد یک تجربه واقعی، معرفی ارزش‌های والا به مشتریان و ایجاد ارتباطی عاطفی برای برند اشاره کرد. موفقیت قهوه و این دو کمپانی نشان این مهم است که چگونه یک صنعت می‌تواند در برهه‌ای از زمان ذائقه‌ی مردم را تحت تاثیر قرار دهد.

منبع: www.entrepreneur.com

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.